25.3.2014

Pitchauksella viesti perille


Tänä keväänä olen opetellut yhä suositummaksi noussutta pitchausta. Harjoittelu jatkuu vielä, sillä tässä on asia, jossa tulee kyllä paremmaksi, mutta ei koskaan valmiiksi.

Pitchaus tarkoittaa vaikutuksen tekemistä nopeasti: yhdellä lyhyellä puheenvuorolla pyrit vakuuttamaan yleisön itsestäsi, liikeideastasi tai tuotteestasi. Monesti pitchauksen ajatellaan liittyvän juurikin liikeidean myymiseen sijoittajille, mutta se sopii hyvin muihinkin tilanteisiin, joissa on vain vähän aikaa tehdä vaikutus.

Pitchauksen haaste on, että vaikka olisi kuinka kokenut ja hyvä esiintyjä, tilanne on jokaisella kerralla erilainen. Sama tekniikka ei välttämättä toimi aina ja kaikkiin kuulijoihin. Itselle tärkeä ja mahdollisesti laaja asia pitäisi myös tiivistää muutaman minuutin pitchiin niin, että kaikki pääasiat tulevat mainituksi ja yleisö saa kokonaiskuvan asiastasi. Oma persoonakin pitäisi olla pelissä.

Mitä toimivan pitchin sitten tulisi sisältää? Pitchin tulisi vastata ainakin kysymyksiin kuka, mitä, kenelle ja miksi. Järjestyksen voit toki valita itse, kunhan asia tulee varmasti selväksi kuulijoillesi. Kerro kaikki oleellinen, vaikka se itsestäsi tuntuisikin itsestään selvältä. On hyvä muistaa, että joskus tarina myy paremmin kuin pelkkä fakta. Pitchatessa saa myös vapaasti hehkuttaa. Kun olet innostunut ja vakuuttunut asiasta itse, saat muutkin puolellesi!

Suomen Puheopisto on mukana Work goes happy -tapahtumassa Helsingin Wanhassa Satamassa 1.4.2014. Jos pitchaaminen ja nopea vaikuttaminen kiinnostaa, tule kuuntelemaan Marsa Bäckin puheenvuoroa Vaikuta minuutissa klo 11.20 D-saliin. Puheopiston ständin löydät messuosastolta E13.

PS. Esimerkkejä pitchauksesta löydät Pitchaus-TV:stä. Vinkkejä dialogiseen hissipuheeseen antaa Pauliina Perttuli postauksessaan Hyvästi itsekäs hissipuhe.

EMMI KIVISTÖ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti